- Forside
- NRGI
NRGi har succes med central opsamling
Energiselskabet NRGi har i tre år brugt central opsamling i deres hovedkvarter. Systemet med færre skraldespande har givet økonomiske besparelser. Samtidig har løsningen gjort medarbejderne aktive og styrket virksomhedens grønne profil til den anden halvdel.
Bygningen vækker opsigt ved første blik. De vinklede facader med trekantede aluminiums- og glaspaneler og det store åbne atrium med naturligt sollys. NRGi’s hovedkvarter i Aarhus blev opført med bæredygtige teknologier for at styrke virksomhedens grønne profil tilbage i 2007. Alt sammen bygget med ét formål – at være så energieffektivt som muligt.
Men en ting er teknologi. Simple og praktiske tiltag inde i selve huset kan også styrke den grønne profil, give besparelser og sørge for et sundere miljø for ens medarbejdere. Et af dem er central opsamling. Et system hvor man i stedet for én skraldespand per medarbejder opstiller færre, men større skraldespande strategiske steder i kontorlandskabet.
Et naturligt tiltag for en virksomhed som NRGi, mener Administrationschef Wilhelm Pedersen.
“Vi har en masse grøn teknologi integreret i selve bygningen, men ofte glemmer man selv at være grøn. Derfor er vi begyndt at opsamle vores skrald centralt. Det er vigtigt, at medarbejderne også føler sig grønne til hverdag, når vi som virksomhed rådgiver vores kunder i at være energibesparende,” siger han.
Aktive medarbejdere
Og det kan medarbejderne ikke undgå. Med færre spande skal medarbejderne rejse sig, når de skal af med deres affald. En løsning, der vakte opsigt i starten, men som er blevet taget godt imod, mener Wilhelm Pedersen.
“Medarbejderne har været overraskende positive. Vi har kommunikeret ud til medarbejderne, at vi ikke gjorde det for at genere dem eller for at spare, men fordi vi har en holdning til miljøet, og det er der respekt om,” siger han.
En af de positive effekter ved det nye system har været, at medarbejderne skal rejse sig, når de skal smide affald ud. I stedet for at være stationære hele dagen ved et skrivebord, er turen over til skraldespanden blev et lille afbræk fra arbejdet, hvilket er sundt. Samtidig stemmer det godt overens med firmaers sundhedspolitik. I NRGi har man haft skridtkonkurrencer og fokus på bevægelser i flere år – det falder opsamlingen godt i tråd med. Det er i hvert fald svært at argumentere for, at det er en dårlig idé at røre sig, siger Wilhelm Pedersen.
Men økonomien har også været et aspekt i den nye løsning. Besparelserne på blandt andet rengøring er mærkbare.
Færre timer, større besparelser
I renovation har NRGi sparet omkring ti procent, men det er i rengøringen, at man har set den største effekt. De færre skraldespande betyder færre tømninger for rengøringspersonalet og derved færre timer. Det har givet besparelser på flere tusinde kroner om måneden, siger Wilhelm Pedersen.
Besparelserne kunne dog være større. Da NRGi byggede sit hovedkvarter var fokus ikke på skrald, hvilket, set i bagklogskabens lys, var en fejl.
“Vi kunne have undgået de dyre investeringer, hvis vi havde tænkt på det, da vi byggede huset. Vi købte for eksempel skraldespande til 150 arbejdsstationer. I dag har vi 26. Regnestykket havde været bedre, hvis vi havde implementeret dette fra starten af,” siger Wilhelm Pedersen.
Det er dog lettere sagt end gjort. Da NRGi opførte bygningen var tankerne om et smart renovationssystem ikke særlig udbredt eller i det hele taget udviklet. Men det er der nu, og derfor mener Wilhelm Pedersen også, at det bliver udbredt i takt med virksomheder fokuserer mere på deres kontorindretninger.
Her kom samarbejdet med Peoples ind i billedet. Hvor man før blot fik leveret skraldespande, så kom der et firma, hvor man reelt havde en viden om udforming, materialer og ikke mindst placering, siger Wilhelm Pedersen.
“Især med hensyn til placeringen har Peoples haft nogle andre tanker og en anden viden. Vi ser nu, at virksomheder har langt større fokus på deres kontorindretninger, men det er svært at udvikle et moderne kontormiljø, hvis man ikke har de fornødne redskaber til at føre det ud livet. Og her kom Peoples med en specifik løsning, der har sparet os mange kroner på bundlinjen” siger han.
Det fleksible kontor
Indretningen af kontorer er blevet smartere i dag. Folk har en meget mere flydende tilgang til deres arbejdsstation modsat i gamle dage. Her var man bundet til et skrivebord, da den store PC skulle have strøm. I dag kan medarbejderne selv gå rundt med deres bærbar og slå sig ned forskellige steder. Teknologien har så at sige gjort arbejdspladsen mere fleksibel, og derfor passer den centrale opsamling meget bedre ind, siger Wilhelm Pedersen.
Og for NRGi har fleksibilitet været et nøgleord. Åbne og lette kontorer skal gøre arbejdet nemmere og mere effektivt. Derfor vil det heller ikke overraske Wilhelm Pedersen, hvis
NRGi breder løsningen ud på resten af de ca. 30 kontorer rundt om i landet.
“Vi har allerede med succes implementeret central opsamling i vores afdeling i Horsens.Nu ser vi, om vi kan få resten af landets afdelinger med på vognen,” siger han.
Se andre cases